Eliteidrætten og Horsens & Friends skal markedsføre Horsens


21. april 2020

Horsens Kommunes PR-gruppe har netop indgået aftale med tre eliteidrætsklubber – AC Horsens, HIC og HH Elite – samt eventselskabet Horsens & Friends om markedsføring af Horsens Kommune.

Aftalen betyder, at de tre klubber og eventselskabet i en toårig periode skal medvirke til en massiv markedsføring af Horsens som bosætningskommune, erhvervskommune og studieby.

Aftalen er samtidig en økonomisk håndsrækning i en meget svær tid for såvel eliteidrætten som Horsens & Friends.

- Horsens Kommunes PR-gruppe og PR-pulje skal være med til at sikre, at Horsens Kommune fortsat – også efter den ulykkelige corona-situation, verden befinder sig i lige nu – markerer sig som en af landets førende kultur- og oplevelsesbyer. Det gør vi blandt andet via vores stærke eliteklubber, som har national rækkevidde og via vores eventselskab, som i dén grad formår at sætte Horsens på det nationale landkort med store og små koncerter, festivaler og kulturarrangementer, siger formanden for PR-gruppen, kommunikationschef i Horsens Kommune, Lars Bjørn Petersen.

Han understreger, at PR-gruppen igennem flere år har støttet arrangører, events og begivenheder, der skaber regional og national bevågenhed og dermed regional og national markedsføring af Horsens som kultur- og oplevelseskommune.

- Med denne aftale ønsker vi også at skabe øget fokus på kommunen – ikke bare som et attraktivt sted at bosætte sig og kultur, idræt, oplevelser og fællesskab 365 dage om året, men også som en kommune med et stærkt erhvervsliv og med en mangfoldighed af videregående uddannelser. Med de aftaler, vi i PR-gruppen nu har indgået med de fire parter, kan vi også være med til at løse et presserende likviditetsproblem – og dermed håber vi selvfølgelig også på, at de kommer helskindet ud på den anden side af corona-krisen, siger Lars Bjørn Petersen.

Aftalen betyder, at håndboldklubben HH Elite og basketballklubben HIC hver får 175.000 kr. for medvirken til markedsføring af Horsens Kommune i en toårig periode. For begge klubbers vedkommende gælder, at den igangværende turnering er suspenderet og afsluttet, så udsigten til indtægter de kommende fire-fem måneder er meget begrænset.

- Denne aftale er et væsentligt bidrag til vores målsætning om også fremover at kunne præsentere tophåndbold i Horsens. HH Elite er skabt med det formål at tiltrække og fastholde unge mennesker i en social sport som håndbold. Ingen bredde uden elite, siger direktør i HH Elite, Jørgen Møller.

Også hos HIC vækker aftalen begejstring.

- Vi er dybt taknemmelige for den økonomiske håndsrækning fra PR-puljen. Det er en understregning af, at der sættes pris på den brandingværdi, eliteidrætten har for kommunen. Med den hjælpende hånd får optimismen ny næring hos os, og fremtiden ser noget lysere ud i en ellers svær tid for elitesporten, siger formand for HIC, Lennart Jensen.

For AC Horsens og Horsens & Friends betyder aftalen, at de hver skal levere to års massiv markedsføring af Horsens Kommune til gengæld for et beløb til hver på 500.000 kr.  

- Det er en fantastisk aftale, vi har indgået. Her tænker jeg selvfølgelig i forhold til vores økonomi, der er under hårdt pres, da superligaen ligger stille og vi dermed mangler tilskuerindtægter. Men aftalen har også enorm stor signalværdi, når vi igen kommer i gang og skal ud og tale med både nuværende og kommende sponsorer, siger direktør i AC Horsens, Kristian Nielsen.

Han tilføjer, at det er et stærkt signal, PR-gruppen og kommunen sender ved at tegne markedsføringsaftaler med H&F, HIC, HH og AC Horsens.

- Vi befinder os i en tid, hvor vi skal passe på hinanden, og aftalen symboliserer et stærkt sammenhold i en for alle udfordrende tid. Dette tiltag er enormt positivt og bidrager til, at vi alle kan komme så godt som muligt ud på den anden side, siger Kristian Nielsen.

Også Horsens & Friends er begejstret for aftalen, der kommer i en tid med total koncertpause i Horsens Kommune.

- Det er en flot aftale, vi har indgået med PR-gruppen. Vi har måttet aflyse alle vores arrangementer foreløbig frem til 1. september, så det rammer hårdt. Denne aftale skal sammen med andre muligheder gøre, at vi overlever denne krise og derved være et vigtigt signal til omverdenen om, at vi kommer igennem den svære tid, vi befinder os i, siger direktør i Horsens & Friends, Claus Visbye.

Horsens Kommunes borgmester, Peter Sørensen, er glad for initiativet fra kommunens PR-gruppe.

- Når det gælder branding og markedsføring af Horsens Kommune regionalt og nationalt spiller eliteidrætten og eventselskabet en meget vigtig rolle. Derfor er jeg glad for og stolt over, at PR-gruppen i denne ekstraordinære situation har indgået denne aftale med fire stærke parter. Vi laver som kommune løbende kampagner for at øge bosætningen og for at brande vores erhvervsliv og vores uddannelser, og i den sammenhæng passer de nye markedsføringsaftaler helt perfekt, siger Peter Sørensen.

Han understreger, at i Horsens Kommune er kulturlivet, idrætten og foreningsfællesskaberne noget helt særligt.

- Det er det, der binder os sammen og gør Horsens til en levende kommune med et stærkt kultur- og oplevelsesbrand. Lige nu har de mange store og små aktører på området det svært, fordi arrangementer og aktiviteter bliver aflyst pga. corona-krisen, og derfor giver vi også ekstraordinær støtte til det lokale kultur- og idrætsliv. Vi har netop afsat en pulje på to mio. kr. til at støtte kulturinstitutioner og vores mange fritidsforeninger i Horsens Kommune, så de kan komme bedre gennem krisen og levere kultur, idræt og fællesskab igen på den anden side. Puljen kommer oven i de faste tilskud, som Horsens Kommune fortsat udbetaler til kulturinstitutioner og foreninger, selvom der for tiden ikke er aktiviteter, siger Peter Sørensen.